Din ansökan

En jobbansökan består av ett cv och ett personligt brev och om arbetsgivaren uttryckligen ber om det även betygskopior och arbetsprover.

Om du söker ett jobb utifrån en annons ska du alltid börja med att analysera annonsen. Ringa in nyckelorden och bygg upp din ansökan utifrån det som efterfrågas i annonsen.

Ansökan via e-post

Det är viktigt att formulera ansökningsmejlet på ett professionellt sätt, eftersom detta är en del av det totala intryck du ger till arbetsgivaren. Du kan exempelvis välja att plocka ut några väsentliga delar i din bakgrund som du särskilt vill betona för den tjänst du söker i din e-post. Låt e-posten vara kortfattad och klistra inte in hela ditt ansökningsbrev, det är bättre att bifoga det i en separat bilaga.

Tänk även på att använda en bra e-postadress. Det ger inte ett bra intryck om du har en mycket krånglig eller fritidsbetonad adress. Det är bra om ditt namn syns tydligt i adressen, ifall du har ett vanligt namn kan du lägga in dina initialer eller liknande.

Referenser

Det är viktigt att kontakta sina referenter i förväg, men här gäller det att ha lite fingertoppskänsla. Du bör ha kommit en bit in i en rekryteringsprocess innan du gör det, annars kommer du kontakta referenten ett antal gånger i onödan. Om du kommit en bit in i rekryteringen ska du dock kontakta referensen även om du fått ett godkännande tidigare. Då ger du din referent möjlighet att förbereda sig. Beskriv jobbet du söker för referenten, betona gärna det viktigaste i tjänsten och varför du skulle passa för just det jobbet.

Ifall du följer upp ansökan med ett telefonsamtal

Tänk efter innan du lyfter luren! Att bara ringa för sakens skull fyller ingen funktion - tvärtom skapar det bara frustration hos den som får samtalet. Men att ringa om man har en relevant fråga är däremot helt ok. Förslag på frågor att ställa i telefon är följande:

  • Vem kommer att göra första urvalet?
  • Är det en befintlig eller en ny tjänst?
  • När beräknar ni börja kalla till intervjuer?
  • Hur ser organisationen ut?
  • När ska tjänsten tillsättas?
  • Vad är viktigaste egenskaperna för denna tjänst?
  • Vilken bakgrund har den tidigare anställda på denna tjänst?
  • Vari ligger tyngdpunkten i tjänsten?

Tänk på att vara förberedd vid ett samtal med en arbetsgivare för att ge ett så gott intryck som möjligt. Likaså är det viktigt att man så fort man skickat iväg en ansökan förbereder sig på att få ett samtal från arbetsgivaren, eftersom den sammantagna bilden av dig som kandidat delvis utgörs av det intryck du ger vid kontakter på telefon, via e-post och andra kontaktvägar före intervjutillfället.

Checklista ansökningshandlingar

  • Anpassa cv och personligt brev till den sökta tjänsten.
  • Se till att dina kontaktuppgifter framgår tydligt.
  • Se till att ha ett enhetligt typsnitt och en enhetlig rubriksättning.
  • Korrekturläs och be gärna någon annan läsa igenom texterna också.
  • Kontrollera att du ställt handlingarna till rätt person.
  • Skicka in din ansökan så snabbt som möjligt