Kundcenter ger snabba besked

Trygghetsstiftelsen satsar på ett nytt kundcenter för att vara mer tillgängliga för sina kunder. En av de nya medarbetarna är Jennie Gröndahl. –Jag brinner verkligen för god kundservice, säger hon.

Det var i samband med Trygghetsstiftelsens omorganisation förra året som kundcentret kom till och växte. Tanken är att kunderna enkelt och snabbt ska få svar på sina frågor via telefon och mejl. Samtidigt som de stöttar övriga funktioner och därmed frigör tid för ytterligare kundkontakt framför allt för rådgivarna. Jennie Gröndahl började på Trygghetsstiftelsen i höstas och kom då närmast från ett utbildningsföretag.

–Min tidigare arbetsplats skulle flytta sin verksamhet en bit utanför stan och då började jag se mig om efter något annat. Jag fastnade direkt för Trygghetsstiftelsens annons eftersom det handlade om kundservice och om att starta något nytt, säger hon.

Jennie Gröndahl började på sitt nya jobb den 2 september förra året. –Min första arbetsdag sammanföll med personaldagar, då hela personalen träffas för olika aktiviteter. Det kändes fantastiskt att direkt få komma in i gänget och jag kände mig verkligen välkommen! Kundcenter svarar nu på alla generella frågor om Trygghetsstiftelsens verksamhet.Satsningen från en växel till ett renodlat kundcenter gör det lättare för kunderna att få en personlig kontakt och svar på sina frågor redan i första led. – Många frågor handlar om ekonomisk ersättning, till exempel om förstärkning av a-kassan. Men det kan också handla om guidning på Mina sidor eller på vår digitala utbildningsportal. Det roligaste med en sådan här bred verksamhet är
att jag lär mig nya saker varje dag, säger Jennie Gröndahl.

Kundcenter har gjort sina egna lathundar för olika områden, där man också listar svaren på de vanligaste frågorna. Förutom att svara på generella frågor uppdaterar man också intranätet och ser till att alla medarbetare vet hur telefonsystemet Touchpoint fungerar. Jennie Gröndahl säger att enheten fungerar som ett nav eftersom man befinner sig mitt i verksamheten.
–I och med den direkta kundkontakten och samarbetet med våra kollegor får vi en bra överblick och vet vad som är på gång. Det märks att kunderna uppskattar den personliga kontakten när de ringer. Många befinner sig i en pressad situation och blir väldigt tacksamma när man lotsar dem rätt, säger Jennie Gröndahl och fortsätter:

–Det är också roligt när man får ägna sig åt lite detektivarbete för kundernas räkning, säger Jennie Gröndahl, innan hon hastar vidare för att återkoppla till två kunder.

Text: Carina Järvenhag