Maria Esplund, kvinna i soffa

Snabbt och smidigt

Förändrade regler och nya ersättningar till följd av coronapandemin gjorde att behovet av fler handläggare till Försäkringskassan var akut. 200 nya medarbetare behövde rekryteras på kort tid. En del av lösningen blev att kontakta Trygghetsstiftelsens rekryteringsservice.

– Det förändrade karensavdraget samt en ny ersättning till riskgrupper gav oss ett stort rekryteringsbehov under våren 2020. En del löste vi med kreativa lösningar internt och omstruktureringar, men ändå behövde vi snabbt rekrytera 200 personer, berättar Maria Esplund, HR-specialist på Försäkringskassan.

Rekryteringen startade i juni och skulle vara klar i september. Att det skedde mitt under semestertider och dessutom med alla restriktioner på grund av pandemin gav processen en extra dimension, enligt Maria Esplund.

– Vi fick verkligen tänka om, tänka nytt och ta hjälp från till exempel vår pensionärspool och Trygghetsstiftelsens rekryteringsservice.

Maria Esplund tog fram en kravspecifikation för lämpliga profiler som rekryteringsservice matchade mot arbetssökande kunder hos Trygghetsstiftelsen. Fem av de profiler som matchades erbjöds anställning.

– Dialogen med Trygghetsstiftelsen fungerade väldigt bra. De förstod precis vilka profiler vi sökte och vilka kandidater som var intressanta för oss. Ett stort plus är att alla hade erfarenhet från den statliga sfären och redan var insatta i statlig verksamhet.

Rekryteringen av alla nya medarbetarna gick bra, trots semester, pan­demi och extremt korta ledtider. Maria Esplund är stolt över jobbet som hon och hennes kollegor på HR utförde och nöjd över samarbetet med Trygghetsstiftelsens rekryteringsservice:

– Det fungerade jättebra från början till slut och dessutom utan kostnad. Får vi fler tillfällen där vi behöver vi hjälp utifrån så använder vi gärna den tjänsten igen.

Gunilla Mild Nygren, frilansjournalist

Texten finns att läsa i vår årsredovisning för 2020 Läs årsredovisningen här