Annika Brobjer, coach på stiftelsen

Marknadsför dig själv i jobbsökandet

För den som vill fortsätta inom akademin är vägarna välkända, men vill du söka dig ut i industrin kan du behöva hjälp. Det säger Annika Brobjer, en av de coacher som var med och formulerade Trygghetsstiftelsens stöd för akademiker.

Hon har själv en bakgrund inom Life Science och har jobbat som produktspecialist, med läkemedelsutveckling, forskning och försäljning. Sedan många år arbetar hon som coach med bland andra Trygghetsstiftelsens kunder.

– Jag lärde mig mycket om hur branschen fungerar och hur bred den är. Även om det var många år sedan så kan jag bidra med den kunskapen till kunderna, både från akademi och industri.

Att lära sig mer om den bransch man vill in i är ett gott råd från Annika Brobjer.

– För den som kommer från akademin krävs dels ett nytt och vidgat sätt att se på sin kompetens, dels att lära sig mer om hur själva ansökningsprocessen går till i industrin.

Det gäller att se det som finns bakom den expertis man besitter.

– Som disputerad har man drivit ett projekt med förstudie, nulägesanalys, strategiskt tänkande, analyser av mängder med data och dessutom är man ofta duktig på och van vid presentationer. Den kunskapen ser de ofta inte, men den är värdefull för många företag.

Hon kallar det översättningsbar kompetens och förklarar det som att vidga synen på det man kan bidra med, sätta ord på sina förmågor och träna på att beskriva sin potential. De kanske benämns olika i branscher och för olika befattningar, men de efterfrågas och det är viktigt att se och förstå hur.

– I alla ansökningsprocesser behöver man förstå vad arbetsgivaren söker och sedan visa att man kan bidra med just det. Ett cv ska inte vara en innehållsdeklaration om ditt gamla jobb utan en beskrivning av hur du kan göra skillnad framåt. Jag försöker få kunderna att se jobbsökandet som att de marknadsför sig själva, för det är precis så det är.

Tips från coachen

  • Sätt en strategi, handlingsplan och målformulering i jobbsökandet.
  • Vidga synen på din egen kompetens och vad du kan bidra med.
  • Matcha ansökningshandlingarna med vad som efterfrågas.
  • Ta egna kontakter! Ring innan du söker och fråga mer om vad som efterfrågas. Ring efter du skickat in din ansökan och säg att du är intresserad.
  • Marknadsför dig själv i olika kanaler – var aktiv på LinkedIn med en genomarbetad profil.
  • Nätverka aktivt och utöka ditt nätverk.

Gunilla Mild Nygren, frilansjournalist
Karin Boo, foto